Homepage > Consulting > Quality, environment protection and energy efficiency > Implementation and evaluation of quality management system (ISO 9001, ISO 15017, etc.)
Implementation and evaluation of quality management system (ISO 9001, ISO 15017, etc.)
Što je upravljanje kvalitetom?
Osiguranje kvalitete postaje nužan preduvjet uspjeha u svim djelatnostima zbog rastućih potreba i očekivanja zainteresiranih strana. Cilj upravljanja kvalitetom je da neka organizacija, proizvod ili usluga kontinuirano ispunjavaju zahtjeve kupaca. Četiri glavne komponente upravljanja kvalitetom jesu:
- planiranje kvalitete,
- osiguranje kvalitete,
- kontrola kvalitete i
- poboljšanje kvalitete.
Upravljanje kvalitetom nije usredotočeno samo na kvalitetu proizvoda i usluga, već i na način postizanja kvalitete.
Sustav upravljanja kvalitetom temelji se na načelima upravljanja koja su odraz dobre poslovne prakse, a njihovom se primjenom u cijelosti ostvaruje poboljšanje rezultata organizacije:
- Usmjerenost na kupca – ispunjavanje zahtjeva kupca je osnova preživljavanja organizacije na tržištu jer osigurava zadržavanje postojećih i privlačenje novih kupaca. Načelo usmjerenosti na kupca podrazumijeva mjerenje zadovoljstva kupca te aktivno upravljanje odnosa s kupcem u svrhu ostvarivanja dugoročne poslovne suradnje.
- Vodstvo – uprava organizacije ima ključnu ulogu u usmjeravanju zaposlenika s ciljem ostvarivanja ciljeva sustava upravljanja kvalitetom. Zaposlenici koji razumiju što se od njih traži u kontekstu kvalitete će omogućiti organizaciji lakšu prilagodbu strategija, politika kvalitete i procesa s ciljem kontinuiranog unapređenja. Uprava mora osigurati resurse i edukaciju zaposlenika u svrhu efikasnijeg provođenja politika kvalitete.
- Uključivanje svih zaposlenika – prvi korak u uključivanju svih zaposlenika i njihovom shvaćanju vlastite važnosti i uloge u ostvarivanju rezultata organizacije je vodstvo koje na adekvatan način komunicira ulogu svih pojedinaca. Primjena načela uključivanja svih zaposlenika znači da će unutar neke organizacije biti poticana kolaboracija, konstruktivna rasprava te dijeljenje znanja i iskustva.
- Procesni pristup – analiza organizacije kroz procese omogućava bolje razumijevanje njihovih ishoda te njihovu lakšu optimizaciju. Kako bi se organizacija mogla promatrati kroz procese, važno je definirati ciljeve organizacije te procese koji su potrebni da bi ih se ostvarilo, pritom jasno dodijelivši vlasništvo procesa pojedinim odjelima ili pojedincima unutar organizacije.
- Kontinuirano poboljšanje – ovo načelo organizacije sadrži ideju da organizacija može održavati postojeće performanse pritom ne gubeći mogućnost da se prilagođava unutarnjim i vanjskim promjenama na način da pomoću njih stvara nove prilike za rast.
- Donošenje odluka temeljem činjenica – proces donošenja odluka u nekoj organizaciji je vrlo kompleksan te često ovisi o velikom broju varijabli o kojima menadžment nema dovoljno informacija. Rizik donošenja loše poslovne odluke je stoga uvijek prisutan u većoj ili manjoj mjeri. Organizacija procesa donošenja odluka na način da se odluke temelje na analizi svih dostupnih podataka ima za cilj lakše ostvarivanje željenih rezultata.
- Upravljanje odnosima – načelo upravljanja odnosima podrazumijeva da sustav upravljanja kvalitetom ima zadaću upravljanja odnosima s kupcima, dobavljačima i svim drugim unutarnjim i vanjskim dionicima. Analiza i evaluacija važnih odnosa i njihovog potencijalnog utjecaja na organizacuju su ključne odlike načela upravljanja odnosima.
Uz ISO norme za upravljanje kvalitetom razvijeni su mnogi drugi sustavi za upravljanje kvalitetom kao što su: potpuno upravljanje kvalitetom (TQM), inženjering poslovnih procesa (BPR), LEAN proizvodnja (LP), Šest sigma (SS) i LEAN Šest sigma (LSS).
ISO 9001 sustav upravljanja kvalitetom
ISO 9001 je temeljni sustav upravljanja, primjenjiv u svakoj organizaciji, koji doprinosi poboljšanju njenih sveukupnih performansi i pruža zdrave temelje za inicijative održivog razvoja te nadogradnje ostalih sustava upravljanja.
Potencijalne koristi organizacije od uvođenja sustava upravljanja kvalitetom na temelju ISO 9001 norme su:
- sposobnost dosljednog osiguranja usluga koje ispunjavaju zahtjeve korisnika i primjenjive statutarne i regulatorne zahtjeve
- olakšavanje prilika za povećanje zadovoljstva korisnika
- obrada rizika i prilika koji su povezani s njenim kontekstom i ciljevima
- sposobnost dokazivanja sukladnosti s definiranim zahtjevima sustava upravljanja.
ISO 9001 temelji na procesnom pristupu, koji uključuje Plan-Do-Check-Act ciklus (PDCA) i razmišljanje na temelju upravljanja rizicima. Procesni pristup omogućava organizaciji da planira svoje procese i njihovo međudjelovanje.
Ključni zahtjevi ISO 9001 jesu:
- kontekst organizacije,
- vodstvo,
- planiranje,
- podrška,
- provedba,
- ocjenjivanje uspješnosti i
- poboljšanja.
ISO 15017 sustav upravljanja kvalitetom u pogrebnoj djelatnosti
ISO 15017 standardom osigurava se kvaliteta pogrebnih usluga, uključujući najveću razinu poštovanja prema preminuloj osobi i njezinoj obitelji. Olakšava poštivanje važećih zakonskih odredbi te uspostavlja bitne zahtjeve za kontrolu usluge koja se provodi u skladu sa standardom.
Ovaj standard uključuje zahtjeve za sve faze procesa, od konzultacija i informacija do preuzimanja i premještanja preminule osobe uključujući i njegu. Zahtjevi standarda obuhvaćaju sljedeća područja:
- Osoblje pogrebnog poduzeća
- Njega umrle osobe i higijenske mjere
- Prikupljanje/prijenos i transport
- Objekti pogrebnog poduzeća
- Savjetodavne uslgue
- Organizacija pogreba/kremacije
- Upravljanje pogrebom
Prednosti koje pogrebna organizacija dobiva implementacijom ovog sustava jesu:
- optimizacija upravljanja resursima,
- povećana profesionalizacija ključnih resursa i
- kontrola pružene usluge.
Kako pokrenuti implementaciju sustava upravljanja kvalitetom?
Poduhvat implementacije sustava upravljanja kvalitetom složeni je proces koji uključuje sljedeće aktivnosti:
1. Analiza postojećeg stanja i identifikacija procesa
2. Izobrazba tima za upravljanje, projektiranje i implementaciju sustava upravljanja kvalitetom
3. Izrada dokumentacije sustava upravljanja kvalitetom
4. Implementacija sustava upravljanja kvalitetom
5. Izobrazba tima za provedbu internih provjera
6. Interne provjere
7. Otklanjanje nesukladnosti
8. Upravina ocjenasustava upravljanja
9. Certifikacijska provjera
Kako Vam ZIH može pomoći?
ZIH u svom radu na projektima pripreme i implementacije sustava upravljanja kvalitetom koristi vodeće svjetsko znanje u ovom području, primjenjuje relevantne metode i alate, te pruža slijedeće konzultantske usluge:
- Priprema projekata implementacije sustava upravljanja kvalitetom (npr. ISO 9001, ISO 15017 i dr.) te izrada plana realizacije
- Analiza postojećeg stanja (GAP)
- Izobrazba tima korisnika za razvoj i implementaciju sustava
- Izrada potrebne dokumentacije (politike, procedura, zapisa) sustav upravljanja kvalitetom sukladno standardu
- Izobrazba internih procjenitelja
- Provedba internih procjena / sudjelovanje i savjetovanje u postupcima interne procjene / priprema za certifikaciju
- Otklanjanje otkrivenih nesukladnosti
- Savjetovanje u pripremi ocjene uprave
- Sudjelovanje i savjetovanje u certifikacijskoj provjeri
Edukacije iz navedenog područja: