Naslovna > Konzalting > Informacijska sigurnost, kibernetička sigurnost i kontinuitet poslovanja > Upravljanje incidentima, oporavak od katastrofe
Upravljanje incidentima, oporavak od katastrofe
Što su incidenti?
Incidenti su neplanirani događaji bilo koje vrste koji remete ili umanjuju kvalitetu usluge ili prijete da će to učiniti. Gotovo nema organizacija koja se nije susrela s nekom vrsta incidenta.
Kako bi se isti što jednostavnije otklonili i nastavilo se poslovanje, organizacije moraju implementirati proces upravljanja incidentima koji uključuje pravila prijave sigurnosnih događaja i incidenata te način odgovora na iste.
Važno je napomenuti da nije svaki događaj incident. Organizacija treba imenovati tim za upravljanje incidentima koji će analizirati svaku dobivenu prijavu i temeljem unaprijed definiranih kriterija odlučiti da li se radi o incidentu ili ne.
Što uključuje proces upravljanja incidentima?
Ključne aktivnosti procesa upravljanja incidentima jesu:
- uočavanje i prijavljivanje događaja
Kako bi se otkrili sigurnosni događaji ili slabosti potrebno je pratiti zapise o radu sustava – logove kao i upozorenja koja dolaze od nadzornih alata, npr. detektori, alarmi, antivirusni program i dr. Bitno je podići svijest unutar organizacije da je dužnost svakog zaposlenika prijaviti uočeni sigurnosni događaj ili slabost.
- Analiza prijavljenog događaja
Po prijavi događaja Tim za upravljanje incidentima provodi analizu istih s ciljem utvrđivanja da li su uopće relevantni. Ukoliko nisu, o istome obavještava prijavitelja.
- Detaljno vrednovanje prijavljenog događaja
Ukoliko se analizom utvrdi da je prijavljeni događaj relevantan, provodi se detaljno vrednovanje i donosi odluka o kategorizaciji istog za što je također zadužen Tim. Prilikom vrednovanja Tim može donijeti odluku da se prijavljeni događaj prijavi CERT-u (Computer Emergency Response Team) kako bi se kvalitetno provelo vrednovanje prijavljenog događaja. CERT je nacionalno tijelo koje reagira na računalno-sigurnosne incidente te preventivno djeluje na poboljšanju računalne sigurnosti informacijskih sustava.
Rezultat vrednovanja prijavljenog događaja ili incidenta je definiranje vrste incidenta, uzroka koji je doveo do istog te definiranje direktnih i indirektnih posljedica incidenta na organizaciju (financijski gubitak, prekid poslovnih aktivnosti, nezadovoljenje zakonske regulative, gubitak ugleda i sl.). Temeljem provedenog vrednovanja ispunjava se Izvješće o incidentu.
- Rješavanje sigurnosnog incidenta
Rješavanje incidenta sastoji se od neposrednog rješavanja, izvješćivanja uključenih strana i prikupljanja dokaza i forenzike. Vrlo je bitno, nakon što se utvrdi da se radi o incidentu, obavijestiti sve one koji su ugroženi i uključeni u postupak oporavka, bez obzira radi li se o zaposlenicima, vanjskim suradnicima ili trećoj strani. S obzirom da je za organizaciju jako bitno da se u što kraćem vremenskom periodu ograniči širenje nastalog incidenta, Tim za upravljanje incidentima definira aktivnosti rješavanja istog i angažira odgovorne osobe za rješavanje.
U slučaju da Tim odluči da organizacija nema resurse potrebne za rješavanje, isti se prosljeđuje vanjskim ugovornim stranama, odnosno provodi se eskalacija. Nakon što se incident riješi o istome je potrebno izvijestiti sve one koji su bili uključeni u rješavanje istog.
- Realizacija kriznih aktivnosti (BCP)
Ukoliko Tim za upravljanje incidentima utvrdi da se incident ne može staviti pod kontrolu uz sve poduzete aktivnosti te isti ugrožava funkcioniranje sustava, potrebno je proglasiti krizno stanje i pokrenuti Plan kontinuiteta poslovanja.
Nakon što je incident riješen provodi se daljnja analiza uočenih događaja, slabosti i incidenata, kao i nerelevantnih prijava te se traže mogući načini poboljšanja cjelokupne sigurnosti i načina upravljanja incidentima. Navedena analiza provodi se s ciljem sprečavanja pojave novih incidenata.
- Prikupljanje dokaza i forenzika
Prilikom rješavanja incidenta potrebno je voditi zapise, odnosno evidentirati dokaze o provedenim aktivnostima. Dokaze je potrebno prikupljati za potrebe interne analize problema te kao forenzičke dokaze u slučaju istrage ili pravnog postupka. Način pohrane, vrijeme čuvanja i pristup dokazima definira Tim za upravljanje incidentima.
Svaki identificirani incident potrebno je evidentirati, analizirati i utvrditi uzrok koji je doveo do istog kao i procijeniti posljedice koje ima na organizaciju. Ne postoji mjera koja će nam pružiti potpunu zaštitu te će i nakon primjene istih ostati rizik da se incident ponovi, ali će isti biti pod kontrolom.
Što je katastrofa i kako se oporaviti od nje?
Svaki incident velikog razmjera prelazi u katastrofu i pokreće pokretanje Plana kontinuiteta poslovanja. Kategorizaciju provodi Tim za upravljanje s incidentima prema unaprijed definiranim kriterijima.
Katastrofa je događaj koji uzrokuje prekid rada računalne okoline više od nekoliko minuta, često i nekoliko sati, dana ili godina. Danas više nije pitanje hoće li doći do katastrofe, pitanje je samo kada će doći? Stoga je uspostavljanje pouzdanog sustava za oporavak od katastrofe presudno za organizacije kako bi mogle preživjeti značajne događaje bez velikih negativnih utjecaja na poslovanje.
Obnova od katastrofe obično ima nekoliko ključnih koraka , no, kako situacija nakon krize gotovo nikad ne ide očekivanim tokom, tako se i ti koraci često miješaju i gubi se njihova distinkcija. Ključna zadaća oporavka od katastrofe je zaustaviti njene učinke i što je brže moguće riješiti neposredne posljedice.
Plan oporavka od katastrofe (engl. Disaster Recovery Plan) definira se kao poslovni plan koji opisuje načine kako poslovne aktivnosti mogu brzo i efikasno nastaviti svoj rad nakon nastale katastrofe. Stvaranje Plana za oporavak u slučaju katastrofe velik je izazov za svaku organizaciju. Učinkovitost Plana moguće je provjeriti simuliranim scenarijima, ali se stvarno funkcioniranje može vidjeti tek nakon što nastane katastrofa.
Kako Vam ZIH može pomoći?
ZIH u svom radu na projektima implementacije sustava informacijske sigurnosti i kontinuiteta poslovanja koji uključuju i upravljanje incidentima, koristi vodeće svjetsko znanje u ovom području, primjenjuje relevantne metode i alate, te nudi slijedeće konzultantske usluge:
- Provedba analiza trenutnog stanja procesa upravljanja incidentima i kontinuiteta poslovanja
- Uspostava procesa upravljanja incidentima
- Izrada BIA (eng. Business Impact Analysis) za sve ključne poslovne procese
- Izrada Plana kontinuiteta poslovanja
- Izrada Planova oporavka
- Izrada i provedba testiranja planova kontinuiteta
Edukacije iz navedenog područja:
- Kako upravljati incidentima u informacijskoj sigurnosti
- Certified ISO 27035 Foundation (PECB)
- Certified ISO 27035 Lead Incident Manager (PECB)
- Certified Disaster Recovery Foundation (PECB)
- Certified Disaster Recovery Manager (PECB)
- Certified Lead Disaster Recovery Manager (PECB)
- Certified Computer Forensics Foundation (PECB)
- Certified Lead Forensics Examiner (PECB)
- Certified ISO 22316 Foundation (PECB)
- Certified ISO 22316 Lead Resilience Manager (PECB)
Možda Vas interesiraju i ove naše usluge i edukacije:
Zašto ZIH?
ZIH ima bogato iskustvo u projektima koji obuhvaćaju implementaciju procesa upravljanja iinformacijskom sigurnošću i kontinuiteta poslovanja, kao i u implementaciji procesa upravljanja incidentima u privatnim i javnim institucijama u Hrvatskoj i regiji.