Naslovna > Konzalting > IT Governance & IT Management > Oblikovanje ICT Governance & ICT Management sustava
Oblikovanje ICT Governance & ICT Management sustava
Što je ICT Governance & ICT Management?
ICT Governance & ICT Management je način vođenja i primjene ICT-a, koji upućuje na područja, postupke i odgovornosti, kako bi se postigla znatno veća poslovna učinkovitost i djelotvornost neke organizacije. Upravama i menadžmentu poslovnih sustava ukazuje na njihove uloge i odgovornosti za strateški značaj ICT-a, vodstvu ICT-a na načine boljeg razumijevanja potreba uprava i menadžmenta te potreba primjene novih metoda vođenja ICT-a, a korisnicima ICT-a na njihove uloge u takvom sustavu. Da bi se to desilo, potrebno je uspostaviti moderne odnose između donositelja strateških odluka u cilju prerastanja još uvijek tehnički orijentirane informatike u onu koja je orijentiranu digitalnoj transformaciji, novim poslovnim vrijednostima i inovacijama. Postoji više stručnih okvira koji su nastali relevantnim znanstvenim istraživanjima i primjenom najbolje prakse. Takvi vodeći okviri su COBIT, standard ISO 38500, Info Tech Research Group, a moguća je i njihova kombinacija. Na slici je prikazan jedan od takvih okvira.
Vidi se da se ovaj okvir sastoji od niza logičkih cjelina koje se mogu grupirati u slijedećih 9 područja takvog sustava:
- Strategy & Governance,
- Financial Management,
- People & Resource Management,
- Service Planning & Architecture Management,
- Infrastructure & Operation Management,
- Security & Risk Management,
- Applications Management,
- Program & Project Management i
- Data & Business Intelligence Management.
Svako od ovih 9 područja ima svoju pripadajuću strukturu. Samo kao primjer navodi se takva razrada za Strategy & Governance. Čine ju:
- ICT Governance: Uspostava, nadzor i evaluacija ICT Governance sustava, uključivo i procese, organizaciju i odgovornosti koje ga podržavaju.
- ICT Strategy: Striktno povezivanje poslovnih i ICT ciljeva. Razvoj ICT strategije usmjerene na digitalno poslovanje.
- ICT Management & Policies: Donošenje politika, uspostava ICT organizacije koja podržava ICT strategiju i njeno ostvarenje. Upravljanje …
- Performance Measurement: Upravljanje ICT ciljevima kako bi se ostvarili ICT Governance i ICT Management strategija.
- Innovation: Razvoj i primjena procesa kojim se nove tehnološke mogućnosti transformiraju u inovacije poslovanja i postižu nove poslovne vrijednosti.
- Stakeholder Relations: Upravljanje odnosima između poslovanja i ICT-a na način koji osigurava ostvarenje očekivanja dionika
Praktična realizacija ICT Governance & ICT Management sustava
Rečeno je da se navedeni sustav može razviti i primijeniti, koristeći više metodoloških okvira. No, u osnovi postupak je sličan: Prvo se čini dijagnostika postojećeg sustava, na osnovi dobivenih rezultata i njihove temeljite analize, odlučuje se o potrebnim poboljšanjima, donose se konkretni programi i čini njihova realizacija. Budući da se programi poboljšanja dešavaju u nekom vremenskom slijedu, nužno je provodi nadzor i po potrebi čini korektivne aktivnosti.
Dijagnostikom postojećeg sustava identificiraju se postojeće slabosti. Rezultati procjena iskazuju se analitički za ključne indikatore svakog od navedenih područja, te se određuju razine zrelosti ili rade tzv. radar dijagrami. Rezultate procjena moguće je prikazati na različite načine i razine promatranja, kako bi se dobio uvid u cjelinu, njene dijelove, ali i međusobne odnose. Temeljem dobivenih rezultata, određuju se područja koja je nužno poboljšati, kao i njihov značaj i prioriteti. Zatim se pripremaju programi / projekti kojima se to želi ostvariti. Završni koraci su konkretna realizacija određenih programa / projekata kojima se postižu željena unapređenja. Nakon nekog vremena dobro je ponoviti procjene, kako bi poslovodstvo nadziralo napredak u unapređenju cijelog sustava.
Primjer određivanja trenutačnih razina zrelosti 9 ključnih područja ICT Governance u nekom poslovnom sustavu, vidi se na slici. Ovo su sintetizirani pokazatelji, jer svako od ovih područja ima svoje dubinske pokazatelje. Vidi se da u konkretnom poslovnom sustavu najrazvijeniji dio jest Infrastructure & ICT Operation Management, dok su najslabija područja Strategy & Governance i Data Governance
Na osnovi načinjene procjene trenutačnog stanja, rade se programi unapređenja, prvenstveno onih procesa koji za poslovni sustav imaju kritični značaj, a trenutačno su malo / nedovoljno učinkoviti. Primjer rezultata poboljšanja ICT Governance sustava u vidu rasta razina zrelosti, vidljiv je na slici.
Kako Vam ZIH može pomoći?
ZIH u svom radu na projektima izrade funkcionalnih i nefunkcionalnih (tehničkih) specifikacija za razvoj različitih aplikativnih rješenja, koristi vodeće metode i „Enterprise architect“ alate za ovo područje. Kroz radionice s ključnim korisnicima, analizira postojeće te modelira buduće poslovne procese, identificira i detaljno razrađuje relevantne slučajeve korištenja (use cases) te izrađuje skice korisničkih sučelja (wireframes) budućeg aplikativnog rješenja.
Obavljanjem ovih poslova nastaje izrazito značajna dokumentacija.
Edukacije iz navedenog područja:
- IT Strategija i IT Governance
- IT Governance uz primjenu ISO 38500, COBIT-a I CGEIT-a
- Kako transformirati informatiku u stratešku poslovnu funkciju u poslovnom sustavu / Kako učinkovito odlučivati o informatici u poslovnom sustavu?
- Certified ISO 38500 Foundation (PECB)
- Certified ISO 38500 IT Corporate Governance Manager (PECB)
- Certified ISO 38500 Lead IT Corporate Governance Manager (PECB)
Možda Vas interesiraju i ove naše usluge i edukacije:
Usluga
Zašto ZIH?
ZIH ima dugogodišnje iskustvo u konzultantskim poslovima iz navedenih usluga.