Homepage > Consulting > IT Governance & IT Management > Development of a new IT strategy
Development of a new IT strategy
Značaj strateškog planiranja IT-a
Strateško planiranje IT-a u nekom poslovnom sustavu je način prilagodbe IT-a njegovim zahtjevima i potrebama te pronalaženju odgovora na pitanje – kako IT strategiju uskladiti s poslovnom strategijom, strateškim ciljevima i omogućiti da IT još više pospješi poslovni sustav. To je danas jedan od najvećih izazova za izvršni menadžment i vodstvo IT funkcije. Od vodstva IT funkcije očekuje se da pokrene njenu transformaciju iz klasično orijentirane informatike („tehnološkog sluge“) u agilnu, inovativnu, otvorenu poslovnu funkciju orijentiranu informacijskim uslugama, informacijskim servisima i digitalnoj transformaciji poslovnog sustava. Ova transformacija zahtijeva kombiniranu primjenu modernih metoda IT menadžmenta i novih tehnologija. Od novih tehnologija na sceni je niz novih mogućnosti, kao što su: web servisi, oblačno računarstvo, mobilno računarstvo, društvene mreže, tzv. Big Data, IoT i druge tzv. disruptivne tehnologije. No, ukoliko implementacija njihove primjene nije podržana s novim procesima upravljanja i razvojem adekvatnih kompetencija osoblja, neće se postići očekivani učinci i veća je vjerojatnost mogućih promašaja i neočekivano velikih razočaranja. Svaki poslovni sustav danas bi trebao imati svoj Strateški plan IT-a, koji nastaje kao rezultat provedenog postupka strateškog planiranja. Postoji više načina kako ga provesti. ZIH koristi najbolja svjetska iskustva u tom području i kombinira ih s dokazanim metodama koje primjenjuju renomirane organizacije i sveučilišta, kao što su: World Bank, OECD, InfoTech Research Group, Oxford University, Cambridge University, FBI, NASA, FDA, CIOIndex, TechTarget itd. Uobičajena logika strateškog planiranja prikazana je na sljedećoj slici:
Polazi se od aktualnih zahtjeva iz okoline poslovnog sustava: potreba korisnika, novih IT tehnologija, zahtjeva tržišta itd. Ovi čimbenici određuju potrebu za novom vizijom IT-a, a ona se koristi za postavljanje novih dugoročnih i godišnjih ciljeva IT-a, koji se pak postižu pokretanjem i realizacijom niza projekata. Kritični faktori za uspješno provođenje ovog postupka su: spoznajna razina vodstva IT funkcije o potrebi strateškog planiranja i iniciranje takvog poduhvata, aktivna uloga i potpora menadžmenta, dodjela potrebnih resursa te znanje o primjeni niza metoda kojima se ostvaruje strateško planiranje. Način kako to čini ZIH, ukratko je opisan u nastavku.
Kako razviti novu IT strategiju?
Dijagram tijeka razvoja nove IT strategije prikazan je na sljedećoj slici:
ZIH ima veliko iskustvo u provedbi ovakvih poduhvata. Prvi korak je u uskoj suradnji s vodstvom IT funkcije i korisnicima načiniti dijagnostiku trenutačnog stanja. Sljedeća slika prikazuje mali dio rezultata takve dijagnostike za poslovni sustav A, ali dovoljan da se argumentiraju najveće trenutačne slabosti:
Može se uočiti da su to slijedeća područja: Strategija IT-a (zastarjela, neupotrebljiva), Integriranost baza podataka (nedovoljna, previše centralizirana, redundantna), Otvorenost IS-a prema korisnicima (slaba), Upravljanje IT uslugama (ne temelji se na suvremenom konceptu, npr. ITIL-u), Upravljanje portfeljem aplikacija (ne postoji, značajna je redundancija funkcionalnosti, nema strategije odnosa prema daljnjem razvoju aplikacija), Sigurnost i kontinuitet (nedovoljna, necjelovita, ranjiva), HRM (preslab za suvremene potrebe), Upravljanje učincima IT osoblja / PM (ustvari ne postoji) te Upravljanje podacima (slabo, ne temelji se na suvremenim poslovnim analitikama i metodama).
Na osnovi ovako identificiranih i argumentiranih trenutačnih slabosti, postavljena je nova vizija IT-a, razvijene su strateške mape i postavljene strateške teme / inicijative. Također, određeni su i prioriteti njihove realizacije, u skladu s raspoloživim resursima. Time je dobiveno slijedećih 12 jasnih i transparentnih daljnjih razvojnih pravaca:
- IT infrastruktura
- Migracija iz centralno organizirane IT infrastrukture u distribuiranu
- Primjena web servisa
- Primjena rješenja oblačnog računarstva
- Primjena mobilnih usluga
- IT usluge
- Primjena EA (Enterprise Arhitecture) koncepta
- Upravljanje IT uslugama prema ITIL pristupu
- Primjena validacije, verifikacije i testiranja IT usluga
- Upravljanje IT-om
- Uvođenje sustava upravljanja informacijskom sigurnošću (ISO 27001)
- Uvođenje BCM sustava (ISO 22301)
- Uvođenje upravljanja portfeljem aplikacija
- Uvođenje HRM-a i upravljanja učincima IT osoblja
- Primjena suvremenih rješenja dubinskih poslovnih analitika
Njihovom realizacijom su u slijedećem periodu (2 godine) ostvarene ciljne veličine, koje su također vidljive na prethodnoj slici.
Kako Vam ZIH može pomoći?
Za strateško planiranje IT-a za nekog konkretnog korisnika, ZIH koristi referentne svjetske preporuke za ovo područje, te u praksi dokazane metode. Kao rezultat primjene vodećih smjernica i metoda, u uskoj suradnji s timom korisnika, ZIH nudi slijedeće konzultantske usluge:
- Pripremu izrade strateškog plana IT-a (prepoznavanje pokretača, odabir metoda i načina rada, planiranje i dodjelu resursa)
- Dijagnostiku i analizu postojećeg stanja u 3 glavna područja: 1. načina upravljanja i organizacije IT funkcije, 2. postojeće IT infrastrukture, arhitekture i baza podataka i 3. postojeće razine IT usluga. Obvezni dio dijagnostike postojećeg stanja je i SWOT analiza.
- Izradu prijedloga nove vizije IT-a – jednom donesena vizija nije nepromjenljiva i nužno je definirati novu viziju primjerenu aktualnim uvjetima.
- Određivanje novih strateških ciljeva (glavne skupine ciljeva su: efikasnost, kvaliteta i sigurnost)
- Određivanje strateških programa i aktivnosti u ključnim područjima: procesi, IT tehnologija, ljudi
- Procjene učinaka i troškova, te način veze prema financijskom portfelju
- Prijedlog kriterija za određivanje prioritetnih programa i aktivnosti
- Prijedlog akcijskih planova
- Prijedlog institucionalnog okvira za realizaciju IT strategije
- Identifikaciju potencijalnih problema, kritičnih faktora uspjeha i procjenu rizika
- Način praćenja, evaluacije i nadzora ostvarenja IT strategije
Poduhvate strateškog planiranja IT-a, ZIH realizira samostalno, ili po potrebi, u uskoj suradnji s našim poslovnim partnerima: Fakultetom organizacije i informatike Sveučilišta u Zagrebu, tvrtkom Koris, tvrtkom Infodomom ili sa svojim vanjskim partnerima (Info Tech Research Group i dr.).
You may also be interested in these services and trainings:
Zašto ZIH?
ZIH ima više od 20 godina bogatog iskustva u vođenju organizacija na njihovom putu definiranja strateškog plana za IT i osiguranja učinkovite provedbe koja garantira ostvarenje postavljenih ciljeva i uspjeh na tržištu.