Naslovna > Konzalting > Rizici i usklađenosti > Upravljanje usklađenostima u poslovnim sustavima
Upravljanje usklađenostima u poslovnim sustavima
Što je upravljanje usklađenostima (Compliance Management)?
Svaki poslovni sustav, bez obzira na svoju djelatnost, veličinu ili oblik vlasništva, nalazi se u turbulentnoj poslovnoj okolini u kojoj se dešavaju brze promjene u – propisima, uvjetima na tržištu, razvoju tehnologije, odnosima s dobavljačima, korisnicima, investitorima itd. Praćenje ovih promjena, provođenje potrebnih prilagodbi i njihov nadzor, zadaća je sustava upravljanja usklađenostima (Compliance Management System – CMS). Motivi za uspostavu CMS-a su:
- Vanjski
- Regulativa i dr propisi – novi i promjene postojećih (EU, RH,…),
- Zahtjevi regulatornih tijela,
- Zahtjevi granskih standarda (npr.: u financijskoj industriji, javnoj upravi, zdravstvu, automobilskoj industriji, telekomu, IT-u, farmaceutici, sigurnosti hrane itd.),
- Zahtjevi i promjene u standardima sustava upravljanja,
- Zaštita dodijeljenih dozvola, licenci, ugovorne obveze,
- Zahtjevi investitora
- Zahtjevi najbolje prakse u području usklađenosti itd.
- Unutarnji
- Potreba za učinkovitijim upravljanjem poslovnim rizicima zbog neusklađenosti,
- Potreba uspostave cjelovitog i transparentnog sustava upravljanja (ne)usklađenostima,
- Razvoj / unapređenje internih kontrola,
- Potreba za učinkovitim upravljanjem poslovnim sustavom,
- Razvoj internih kompetencija u području usklađenosti itd.
Usklađenost (Compliance) označavaju ispunjenje ovih zahtjeva i obveza koje neki poslovni sustav mora poštovati u svom radu. Njihovo nepoštivanje su neusklađenosti (Noncompliance) koje rezultiraju brojnim negativnim posljedicama u poslovanju: plaćanjem kazni zbog kršenja propisa, financijskom štetom, gubitkom / umanjenjem reputacije, gubitkom tržišta, smanjenjem vrijednosti dionica, smanjenjem interesa investitora itd.
Očekivani prioriteti u području usklađenosti
Relevantni izvori ukazuju da će vodećih 10 prioriteta u području usklađenosti u ovoj i slijedećim godinama biti:
- Rast broja propisa i nedovoljna osposobljenost poslovnih sustava da ih prate i prilagođavaju im se.
- Eksponencijalni rast novih informacija i nedovoljna osposobljenost poslovnih sustava da ih prate, filtriraju, apsorbiraju, koriste i upravljaju ovim vidom svoje imovine.
- Nove opasnosti u području kibernetičke i informacijske sigurnosti.
- Spore prilagodbe poslovnih sustava potrebi uspostave i primjene cjelovitih i transparentnih sustava upravljanja sukladnostima (CMS-a).
- Rast zahtjeva za zaštitom privatnosti.
- Rast zahtjeva na radom na daljinu (post covid workplaces).
- Rast zahtjeva za zaštitom zviždača i borbe protiv korupcije.
- Potreba ESG (Environmental – Social – Governance) integracije i objedinjavanja „pod jednim krovom“.
- Nedovoljno brza edukacija i porasta kulture usklađenosti.
- Spora informatizacija područja usklađenosti (niska razina Digital Compliance-a)
Donja slika je prikaz očekivanih regulatornih promjena. Na sličan način može se ilustrirati svaki od navedenih prioriteta.

Kako Vam ZIH može pomoći?
ZIH u svom radu na projektima upravljanja usklađenostima nekog poslovnog sustava koristi vodeće metode za ovo područje, organizira radionice te individualiziranim pristup prilagođenom zahtjevima konkretnog poslovnog sustava pomaže mu za njega naći najbolja rješenja. Usluge u ovom području koje nudi ZIH su slijedeće:
- Usklađenost poslovanja u trgovačkim društvima u većinskom državnom vlasništvu
- Usklađenosti poslovanja u poslovnim sustavima
- Usklađivanje s EU GDPR Uredbom i Zakonom
- Zaštita privatnosti (ISO 29100 i dr.)
- Elektronička identifikacija i usluge povjerenja u skladu s eIDAS uredbom
- Upravljanje antikorupcijskim sustavom
- Zaštita prijavitelja nepravilnostima – (provedba EU Uredbe i Zakona o zaštiti prijavitelja nepravilnosti)
Edukacije iz navedenog područja:
- Upravljanje usklađenostima poslovanja u trgovačkim društvima u većinskom državnom vlasništvu
- Upravljanje usklađenostima u poslovnim sustavima
- Edukacija i certifikacija službenika / povjerenika za usklađenost poslovanja (Compliance Officer-a)
- Audit sustava upravljanja usklađenostima poslovanja
- Certified ISO 37301 Foundation (PECB)
- Certified ISO 37301 Lead Implementer (PECB)
- Certified ISO 37301 Lead Auditor (PECB)
- Digitalizacija unutarnjih kontrola i usklađenosti poslovanja u javnom sektoru


Možda Vas interesiraju i ove naše usluge i edukacije:
Zašto ZIH?
ZIH ima više od 30 godina bogatog iskustva u raznim aspektima suvremenog vođenja poslovnih sustava. U svom radu koristi dokazane metode najbolje prakse, relevantne poslovne standarde te surađuje s vodećim svjetskim organizacijama za pojedina stručna područja, dijelom naših fakulteta (Ekonomski fakultet u Zagrebu, Fakultet elektrotehnike i računarstva, Fakultet organizacije i informatike, Pravni fakultet), kao i sa svojim suradničkim organizacijama u Hrvatskoj.


